به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، کارگاه پیشمطالعه مهندسی ارزش پروژه احداث منطقه ۳ آزادراه تهران–شمال ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴، با حضور جمعی از مدیران، کارشناسان و نمایندگان مشاوران و پیمانکاران در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، غزال راهب رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن خوشامدگویی به حاضران، اهمیت این پروژه ملی را در بهبود زیرساختهای حملونقل کشور مورد تأکید قرار داد.
در ادامه محمود ملازینل معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، با ارائه گزارشی جامع به معرفی کلی آزادراه تهران–شمال و تشریح آخرین وضعیت اجرایی آن پرداخت.
آزادراه تهران–شمال با طول کلی مسیر حدود ۱۲۴ کیلومتر در قالب چهار منطقه عملیاتی طراحی شده است که تاکنون مناطق ۱ و ۴ و باند غربی منطقه ۲ به بهرهبرداری رسیده است و باند شرقی در سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید.
این پروژه از جمله پروژههای مشارکتی آزادراه، فیمابین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان است و برای اجرای پروژه نسبت به تاسیس شرکت پروژه با نام شرکت احداث و بهرهبرداری آزاد راه تهران شمال اقدام شده است.
در این کارگاه سعید شاهسواری مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال، ضمن توضیح پیرامون سیر تصویب و اجرای پروژه از ابتدای طرح، گفت: اصل پیشرفت این پروژه ملی معطوف به ۱۰ سال اخیر است.
وی ضمن تشریح نظام خاص اجرایی این کلان پروژه افزود: دوران مدیریت محمد سعیدی کیا در بنیاد، نقطه عطفی برای پیشرفت این کلان پروژه بوده است.
منطقه ۳ آزادراه به طول حدود ۴۹ کیلومتر، از پل زنگوله تا دشت نظیر و مرزنآباد، در حال مطالعه است. از این میزان، مسیر ۸ کیلومتر نخست مصوب شده و برای اجرا به پیمانکاران ذیصلاح واگذار شده است.
در حال حاضر دو کریدور اصلی برای طراحی مسیر این منطقه مطرح است. نخست کریدور دره چالوس (مطالعهشده توسط مشاور راهیاب ملل) و دوم کریدور دره فیروزآباد (مطالعهشده توسط مشاور ایراناستن). باتوجه به وسعت و پیچیدگی مطالعات، مطالعات مهندسی ارزش برای جمعبندی بین دو کریدور به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واگذار شده است.
در ادامه کارگاه پیش مطالعه مهندسی ارزش، داوود رضا عرب، راهبر مطالعه مهندسی ارزش، به تبیین روششناسی، اهداف و برنامهریزی انجام شده برای اجرای فرایند مهندسی ارزش پرداخت. همچنین، شرکتهای مهندسین مشاور حاضر در پروژه، دیدگاهها و پیشنهادات فنی خود را در قالب ارائههایی تخصصی مطرح کردند.
برگزاری کارگاه پیشمطالعه مهندسی ارزش پروژه احداث منطقه ۳ آزادراه تهران–شمال در راستای افزایش کارایی، کاهش هزینههای دوره ساخت و بهرهبرداری و ارتقاء بهرهوری در طراحی و اجرای منطقه ۳ آزادراه تهران–شمال انجام شده و گامی مؤثر در جهت تصمیمسازی علمی و شفاف برای انتخاب مسیر نهایی بهشمار میرود.